DOI: https://doi.org/10.22141/2224-0586.3.98.2019.165488

Mosaic thinking in anesthesiology: catastrophy or regularity?

O.M. Klyhunenko, V.V. Yekhalov, K.O. Kushch, O.V. Kravets, O.I. Haiduk Haiduk, S.I. Barannik, N.V. Khobotova

Abstract


The degree of propagation of mosaic thinking among students, interns, and students of cycles of specialization and advanced training of doctors depending on the focused specialization, age and length of service has been studied. The causes, negative and positive features of the process of replacing long-term thinking with a mosaic one are determined, and the adaptive elements of training tactics in pre- and postgraduate higher medical education are proposed.

Keywords


mosaic thinking; conceptual thinking; education

References


Гиренoк Ф.И. Клиповое сознание. — М.: Проспект, 2015. — 292 с.

Старицына О.А. Клиповое мышление vs образование. Кто виноват и что делать? // Azimuth of Scientific Research: Pedagogy and Psychology. — 2018. — Т. 7, № 2(23). — С. 270-274.

Абаев Ю.К. Прогресс медицины и кризис врачевания // Зравоохранение. — 2016. — № 11. — Код доступа: www.zdrav.by/abaev-yu-k.

Пoлевoй С.A., Пaвлoвa В.В. Oсoбеннoсти oбучения студентoв с клипoвым мышлением // Открытое образование. — 2017. — Т. 21, № 2. — С. 56-67.

Літвінова М.Б. Досвід діагностування кліпового мислення // Педагогічні науки: Зб. наук. праць. — 2017. — Вип. LXXVI. — Т. 3. — С. 140-145.

Єхалов В.В., Самойленко А.В., Романюта І.А., Бараннік С.І. Клінічне та «кліпове» мислення у лікарів-інтернів // Український журнал медицини, біології та спорту. — 2018. — Т. 3, № 1(10). — С. 241-244.

Формирование клинического мышления — существенная составляющая последипломной подготовки врачей первичного звена / Головской Б.В., Ховаева Я.Б., Бурдина Е.Н., Ховаев С.Ю. // Клиническая медицина. — 2015. — № 10. — С. 74-78.

Клінічне та «кліпове» мислення на різних етапах навчання за фахом «Загальна практика — сімейна медицина» / Єхалов В.В., Гайдук О.І., Кузьміна А.П., Гайдук Т.А. // Медичні перспективи. — 2018. — Т. ХХІІІ, № 1. — Ч. 2. — С. 76-79.

Возрастные особенности когнитивных функций врачей-анестезиологов днепровского региона / Усенко Л.В., Клигуненко Е.Н., Ехалов В.В., Площенко Ю.А., Кравец О.В., Сединкин В.А., Кущ Е.А. // Медицина неотложных состояний. — 2018. — № 6(93). — С. 93-98.

Габа Д.М., Фиш К.Дж., Хауард С.К. Критические ситуации в анестезиологии: Пер. с англ. — М.: Медицина, 2000. — 440 с.

Работа с клиповым мышлением студентов в образовательном пространстве Украины / Литвинова М.Б., Штанько А.Д., Тендитный Ю.Г. // Педагогічні науки: Збірник наукових праць. — 2016. — Вип. LXXIV. — Т. 1. — С. 136-140.

Муризіна О.Ю., Клигуненко О.М., Седінкін В.А. Особ­ливості андрагогічного підходу і трансформація інтерактивних технологій навчання у лікарів-анестезіологів // Медицина неотложных состояний. — 2017. — № 5(84). — С. 110-116.

Мамась А.Н., Косаревская Т.Е. Личный профиль врачей анестезиологов-реаниматологов // Анестезиология и реаниматология. — 2010. — Т. 18, № 2. — С. 100-103.

Хоботова Н.В., Єхалов В.В. Педагогічні принципи навчання лікарів-інтернів різних спеціальностей // International Academy Journal Web of Scholar. — 2018. — № 11(29). — С. 34-37.

Землинская Т.Е., Ферсман Н.Г. Методики вузовского обучения в контексте клипового мышления современного студента // Научно-технические ведомости СПбГПУ. Гуманитарные и общественные науки. Педагогика. Проблемы высшей школы. — 2016. — № 4(255). — С. 153-160.

Єхалов В.В., Станін Д.М., Седінкін В.А., Хоботова Н.В. Оптимізація роботи молодого викладача в процесі підготовки лікарів-інтернів за різними фахами // Південно-український медичний науковий журнал. — 2016. — № 13(13). — С. 76-78.

Бабичева И.В., Болдовская Т.Е. Адаптация системы математической подготовки в вузе с учетом «клипового» мышления обучаемых // Наука о человеке: гуманитарные исследования. — 2017. — № 1(27). — С. 126-132.

Клиническое и клиповое мышление в процессе обучения врачей-интернов / Клигуненко Е.Н., Ехалов В.В., Кравец О.В., Кущ Е.А., Сединкин В.А. // Медицина неотложных состояний. — 2018. — № 6(93). — С. 12-23.

Work stress and satisfaction in relation to personality profiles in a sample of Dutch anaesthesiologists / R.A.B. van der Wal, M.J.L. Bucx, J.C.M. Hendriks [et al.] // Eur. J. Anaesthesiol. — 2016. — № 33. — Р. 800-806.

Туйчиев Л.Н., Халматова Б.Т. Роль симуляционного образования в подготовке врачей общей практики // Вестник ТМА. — 2018. — № 2. — С. 3-6.




Copyright (c) 2019 EMERGENCY MEDICINE

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

© Publishing House Zaslavsky, 1997-2019

 

   Seo анализ сайта