Case-Study Method in Teaching Topic «Coma»

I.A. Pavlenko

Abstract


Background. The implementation of the case-study method in the practice of higher professional medical education is currently very important, directed on formation of professional competence of a physician and necessary due to the development of requirements to professional quality. As coma is an acute pathological condition, the first aid to the patient is referred at an early stage. Thus the knowledge of the main clinical symptoms and principles of comatose states treatment is an important aspect in practical activity of doctors of all specialties. The objective of this study was to determine the feasibility and effectiveness of using case method in teaching the topic «Coma». Materials and methods. The basis of the method is the situation of coma development in a human. Students must analyze the situation, understand the nature of the problem and offer possible solutions — to determine the type of coma and to choose the method of assistance. Results. The rules of creating a case-study, the methodology of its use are described, the features of teacher’s working are emphasized, the criteria for the evaluation of a student’s activity in the discussion of the case, participation in the work of the creative group, independent work during the preparation are considered. Conclusions. The use of the case method stimulates the activity of students in the study of the topic «Coma», forms a positive motivation to learn, provides a high efficiency of training, forms certain personal qualities of future doctors and also promotes to self-improvement and creative development of a teacher. The value of case-study method is in demonstration not only the situation the physician faces in routine practice, but also actualizes certain knowledge set necessary to learn to assist patients in coma. It combines academic, analytical and educational work and it is effective in the achievement of the current objectives in the education system.


Keywords


professional medical education; case study met­hod; coma

References


Активізація навчального процесу у сучасній вищій школі: Методичний огляд / Уклад. Л.А. Якимова. — К.: ДП «Видавничий дім «Персонал», 2010. — 32 с.

Андрущак Т.Г. Особливості організації процесу фахової підготовки на основі кейс-методу // Мат-ли Все­української науково-методичної інтернет-конференції, присвяченої Дню заснування Черкаського медичного коледжу. Черкаси, 2015. — С. 218-222.

Астапенко Е.В., Кокурина Н.В. Роль кейс-метода в обучении навыкам деловой коммуникации // Перспективы науки. — 2010. — № 9 (11). — С. 5-9.

Бакли Р., Кэйпл Дж. Теория и практика тренинга. — СПб.: Питер, 2002. — 352 с.

Вольный И.Ф., Налапко Ю.И., Пешков Ю.В., Сирот­ченко Т.А. Экстренная медицинская помощь взрослым и детям на догоспитальном этапе (практическое руководство). — Луганск, 2012. — С. 110-129.

Думанский Ю.В., Кабанова Н.В., Верхулецкий И.Е., Синепупов Н.А., Осипов А.Г., Синепупов Д.Н. Актуальные проблемы анестезиологии, хирургии и интенсивной терапии: Учебное пособие / Под ред. проф. И.Е. Верхулецкого. — К.: Здоров’я, 2011. — С. 326-354.

Зіменковський Б.С. Рейтинг як складова системи управління якістю підготовки лікарів і провізорів / Б.С. Зіменковський, М.Р. Гжегоцький, І.І. Солонинко // Медична освіта. — 2012. — № 2. — С. 49-51.

Кулик О.М. Концепція прагматизму Джона Д’юї та її втілення в освітньому процесі: критичний аналіз // Проблеми освіти. — 2008. — Вип. 54. — С. 70-75.

Сурмин Ю.П. Ситуационный анализ или анатомия кейс-метода: учебное пособие / Ю.П. Сурмин. — К., 2002. — 286 с.

Aronson L. Twelve tips for teaching reflection at all level of medical education // Med. Teacher. — 2011. — Vol. 33 (3). — P. 200-205.




DOI: https://doi.org/10.22141/2224-0586.8.79.2016.90386

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 EMERGENCY MEDICINE

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

© Publishing House Zaslavsky, 1997-2018

 

   Seo анализ сайта