Clinical and mosaic thinking in the process of training interns

Authors

  • O.M. Кlygunenko State Institution “Dnipropetrovsk Medical Academy of the Ministry of Health of Ukraine”, Dnipro, Ukraine
  • V.V. Yekhalov State Institution “Dnipropetrovsk Medical Academy of the Ministry of Health of Ukraine”, Dnipro, Ukraine
  • О.V. Кravets State Institution “Dnipropetrovsk Medical Academy of the Ministry of Health of Ukraine”, Dnipro, Ukraine
  • K.O. Kusch State Institution “Dnipropetrovsk Medical Academy of the Ministry of Health of Ukraine”, Dnipro, Ukraine
  • V.A. Sedinkin State Institution “Dnipropetrovsk Medical Academy of the Ministry of Health of Ukraine”, Dnipro, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.22141/2224-0586.6.93.2018.147637

Keywords:

mosaic thinking, higher education, interns, postgraduate education

Abstract

The mosaic thinking is the reaction to an increased volume of information. According to the tests used among the interns of different specialties, we did not mark statistically significant dependence of the revealed mosaic thinking on the free or paid education. The category of the “protracted” thinking in interns who don’t pay for their education twice exceeded this index in a fee-paying group. The mosaic thinking in the system of medical education drives back clinical principles, as well as principles of medical deontology, leads to the development of “nursing phenomenon”, etc. Modern medical education requires a qualitatively new approach to the educational process based on the formation and development of clinical thinking taking into account the psychological features of modern youth. On the modern stage of education development in Ukraine, test control intensively develops and spreads, and the use of test technologies occupies a special place in the development and introduction into the educational process of new approaches to the evaluation of students’ achievements and the level of know­ledge. The inability of the student to use and systematize gain knowledge from year to year causes more and more discontent and leads to a decrease in professional training. The use of tests in education reduces the critical, analytical capabilities of students, again forcing to capture only fragments of a phenome­non, without ascertaining its causes, patterns, without constructing logical circuits. In connection with the foregoing, we see the need to create alternative educational programs, change the structure of information provision, digitize textbooks with a multilevel structure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Нестерова Л.Ю., Напалков С.В. Развитие клипового мышления у студентов в системе высшего образования посредством опорных граф-схем // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. — 2016. — № 4(44). — С. 207-215.

Інформатизація освіти і її наслідок — формування «кліпової» свідомості та «кліпового» мислення — крок уперед чи назад у медичній освіті? / Ярмола Т.І., Мохначов О.В., Ткаченко Л.А. [та ін.] // Мат-ли наук.-практ. конф. «Удосконалення якості підготовки лікарів в сучасних умовах», м. Полтава, 2016. — С. 254-256.

Исаева А.Н., Малахова С.А. «Клиповое мышление»: психологические дефициты и альтернативы (пространственный фокус) // Мир психологии. — 2015. — № 4(84). — С. 177-191.

Тоффлер Э. Шок будущего: Пер. с англ. — М.: ACT, 2002. — 557 с.

Фрумкин К.Г. Клиповое мышление и судьба линейного текста // Ineternum. — 2010. — № 1. — Режим доступа: http://nounivers.narod.ru/pub/kf_clip-on .htm от 02.01.2012.

Семеновских Т.В. Феномен «клипового мышления» в образовательной вузовской среде // Науковедение (интернет-журнал). — 2014. — Вып. 5(24). — С. 1-10.

Бахтіна Г.П. Математика як «щеплення» проти «кліповості» інформації та «колажу» сучасного мислення // Віс­ник Луганського національного університету імені Т. Шевченка. Педагогічні науки. — 2010. — № 1(188). — С. 144-155.

Фельдштейн Д.И. Проблемы формирования личности растущего человека на новом историческом этапе развития общества // Образование и наука. — 2013. — № 9(108). — С. 3-23.

Горлач Д. Кліпове мислення як фактор впливу на організацію мережевих видань. Видавнича справа та мережеві видання // Український інформаційний простір. Число 4. — Режим доступу: http://ijimv.knukim.edu.ua/ zbirnyk/4_1/2-Horlach.pdf.

Гич Г.М. «Кліпове» мислення молоді: друг чи ворог навчання? // Наукові праці. Педагогіка. — 2016. — Т. 269, вип. 257. — С. 38-42.

Гриценко И.А. Клиповое мышление — новый этап развития человечества // Социальная педагогика и психология. — 2012. — № 4. — С. 71-74.

Ситуационная задача как метод активного обучения и развития профессиональной компетентности / Пащенко Л.С., Породенко Н.В., Запевина В.В. [и др.] // International journal of experimental education. — 2014. — № 4. — С. 108-110.

Особливості підготовки студентів-іноземців на кафедрі внутрішньої медицини / І.М. Скрипник, О.В. Новак, О.Ф. Гопко [та ін.] // Світ медицини та біології. — 2013. — Т. 9, № 2–1(37). — С. 153-155.

Ліцензійний інтегрований іспит «Крок 3. Лікувальна справа та педіатрія»: розробка тестових завдань та аналіз результатів тестування: Методичний посібник / І.Є. Булах, Г.В. Дзяк, В.М. Лехан [та ін.]. — Д.: АРТ-ПРЕС, 2005. — 100 с.

Принципы подготовки врачей-интернов разных специальностей по циклу «Неотложные состояния» / Ехалов В.В., Лященко О.В., Клигуненко Е.Н. [и др.] // Медицина неотложных состояний. — 2011. — № 4(35). — С. 126-128.

Літвінова М.Б. Досвід діагностування кліпового мислення // Педагогічні науки: Зб. наук. праць. — 2017. — Т. 3, вип. LXXVI. — С. 140-145.

Житєньова Н.В. Принципи візуалізації як основа дидактичного дизайну // Science Rise: Pedagogical Education. — 2017. — № 3(11). — С. 11-14.

Мак-Люэн Г.М. Галактика Гутенберга. Сотворение человека печатной культуры. — К.: Ника-Центр, 2003. — 206 с.

Перспективы оптимизации подготовки врачей-интернов по модулю «Неотложные состояния» / Клигуненко Е.Н., Ехалов В.В., Лященко О.В. [и др.] // Медицина неотложных состояний. — 2012. — № 5(44). — C. 71-74.

Методики «конкурентных пар» в обучении врачей-интернов разных специальностей / Ехалов В.В., Святенко Т.В., Хоботова Н.В. // Медичний форум. — 2015. — № 5(05). — С. 93-95.

Єхалов В.В., Седінкін В.А. Практичні рекомендації слухачам циклів післядипломного навчання з конспектування отриманої інформації // Медичний форум. — 2017. — № 10(10). — С. 62-66.

Оптимізація роботи молодого викладача в процесі підготовки лікарів-інтернів за різними фахами / Єхалов В.В., Станін Д.М., Седінкін В.А. [та ін.] // Південно-український медичний науковий журнал. — 2016. — № 13(13). — С. 76-78.

Dmytryshyn B.Y. Psychological features of forming students’ positive educational motivation // Problems of Modern Psychology: Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University, G.S. Kostiuk Institute of Psychology at the National Academy of Pedagogical Science of Ukraine / Scientific editing by S.D. Maksymenko, L.A. Onufriieva. — Kamianets-Podilskyi: Aksioma, 2015. — I. 27. — Р. 137-150.

Стимулювання індивідуальної творчості у підготовці лікарів-інтернів за фахом «загальна практика — сімейна медицина» доліцензійного іспиту «Крок-3» / Клигуненко О.М., Єхалов В.В., Кравець О.В. [та ін.] // Біль. Знеболювання і інтенсивна терапія. — 2013. — № 3. — С. 13-14.

Організація самостійної роботи з медицини невідкладних станів у лікарів загальної практики / Клигуненко О.М., Муризіна О.Ю., Єхалов В.В. // Медичні перспективи. — 2014. — Т. XIX, № 2, ч. 1. — С. 119-122.

«Кліпове мислення» та сучасна вища медична освіта / Єхалов В.В., Седінкін В.А., Бараннік С.І. // Актуальні питання освіти і науки: зб. наук. статей. — Харків: ХОГОКЗ, 2017. — C. 172-178.

Published

2018-10-30

How to Cite

Кlygunenko O., Yekhalov, V., Кravets О., Kusch, K., & Sedinkin, V. (2018). Clinical and mosaic thinking in the process of training interns. EMERGENCY MEDICINE, (6.93), 12–23. https://doi.org/10.22141/2224-0586.6.93.2018.147637

Issue

Section

The Problems of the Higher School

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>